EEN GOED IDEE, WAT DOE JE ERMEE?

Regelmatig komen er mensen met een goed idee langs op ons ontwerpbureau. Het lijken soms gouden ideeën, maar toch liggen ze vaak een hele tijd op de plank. Hoe kom je erachter of een goed idee een gouden ei is? Hoe pak je het idee beet en verander je het in realiteit? Één ding is zeker: aan al die goede ideeën op de plank heeft niemand wat.

Voor je idee en de realisatie ervan geldt: doe het simpel en goed.

De eerste stap is het kijken of je idee er nog niet is. Dit is niet aan één enkele kennis vragen of die het kent. Je zult verbaasd zijn hoeveel mensen op deze basis bij ons beweren dat hun idee écht nog niet bestaat. Dan doe je het wel heel simpel, maar niet goed.

Maak goed gebruik van je zoekmachine en andere middelen binnen je bereik. Het is nuttig te zoeken via verschillende benamingen, allerlei omschrijvingen, vergelijkbare termen en natuurlijk ook in het Engels. Het resultaat zal waarschijnlijk zijn dat je idee op de een of andere manier al bestaat. In tegenstelling van wat je nu denkt: Dat is goed!

Aan de hand van deze informatie kun je namelijk uitzoeken hoe onderscheidend je idee is. Je kunt inspiratie op doen, uitzoeken of je idee zal werken, alternatieven bekijken en bepalen of er betere oplossingen zijn. Daarmee kun je voor jezelf bepalen of het nog steeds een goed idee is. Als het niet al bestaat zoals jij het bedacht hebt en het nog steeds een goed idee lijkt, kan je verder.

Overleg met mensen die je kan vertrouwen en vraag hun eerlijke mening. Als je dit doet zal je vaak naar de mond gepraat worden. Vraag dus door en denk mee. Hierdoor ga je vanuit de 3e persoon naar je idee kijken. Vertrouw uiteindelijk vooral op jezelf.

Je gaat nu allerlei zaken aan je idee toe voegen. Om het steeds functioneler te maken. Zodat het zich nog meer onderscheid.  Dat is niet goed! Doe het omgekeerde. Haal alles wat niet noodzakelijk is uit je idee. Strip het naar de basis. Deze kern moet zo sterk mogelijk worden. Denk aan Apple: zorg voor sterke focus op wat noodzakelijk is. Je idee is nu heerlijk helder.. Tijd voor een biertje.. Of in ieder geval: geniet van je idee en waar je mee bezig bent. Enthousiasme is belangrijk voor de groei van ieder idee.

Je idee is nu natuurlijk veel geld waard. Het is niet voor niks een gouden ei. Je moet nu voorzichtig zijn. Stop het in een map. Stop die in een kast. Verberg het achter stapels patenten. Praat er met niemand over.

Na een tijdje raak je vanzelf minder enthousiast. Zo goed was het idee niet. Het is zo lastig om er verder mee te komen. Het kost ook enorm veel geld. En iedereen werkt je tegen als je wilt innoveren. Misschien ooit nog een keer.  Slecht einde dus blijkbaar slecht idee.

Wake up! Dat biertje was je laatste goede actie.

Stel een helder doel en bekijk specifiek wat je gaat doen om daar te komen. Blijf doorzetten.

Betrek mensen die je een stap verder kunnen helpen. Oké, natuurlijk doe je dat wel slim. Je kijkt of je het kunt en wilt vastleggen – bel bijvoorbeeld met het octrooicentrum.  Je praat er eventueel onder geheimhouding over – zoek bijvoorbeeld een opzet op internet. Maar maak het je zelf niet te moeilijk door niet te durven delen. Geloof er in en praat er over.

Je idee wordt realiteit. Goed einde voor een goed idee.