Jonge uitvinders

Terwijl de economie weinig zekerheid biedt, doet het IJsselsteinse ontwerpbureau Doubleyou Product Development het goed. In hun pand aan de Zeemanlaan op industrieterrein Over Oudland bouwen de jonge industrieel ontwerpers Frank Westland en Sjoerd van Wijk, beiden twintigers, aan een mooie toekomst dankzij hun creatieve ondernemerschap.

Ideeën uitwerken en problemen oplossen. Dat is wat Frank en Sjoerd doen. Met hun ontwerpbureau Doubleyou werken zij ideeën uit tot een goed werkend product en zelfs tot een productlijn.

Doubleyou ontwikkelt producten voor Mkb-bedrijven, maar staat open voor ondernemers die een goed uitgewerkt idee hebben voor een product. “Het is steeds weer anders”, zegt Frank Westland (24) terwijl hij het heeft over de opdrachten die Doubleyou krijgt. Van het verbeteren van een elektronica behuizing, het maken van een beschermrubber voor een afstandsbediening, tot het ontwikkelen van een eigen idee tot een productlijn: ze doen het allemaal. “Je moet ook steeds iets vernieuwends bedenken, dat maakt je onderscheidend”, vult Sjoerd van Wijk (24) aan. “Iets dat net weer iets beter is. Dat is de uitdaging.” Frank: “Het begint altijd met een idee. Er is een probleem dat moet worden opgelost en daarvoor bedenk je dan verschillende ideeën. We overleggen met de klantwelke oplossing het wordt en ontwikkelen een 3D-model. De volgende stappen hebben te maken met de productiematerialen en de productie zelf.” Beiden brengen ze hun eigen deskundigheid met zich mee. “We zijn beide eigenaar en hebben een heldere taakverdeling. Ik houd me bezig met de vormgeving en ergonomie, hoe het eindproduct eruit ziet”, vertelt Sjoerd. “En ik houd me bezig met de productiekant. Welke materialen we kunnen gebruiken, de technische aspecten van een product”, vult Frank aan.

Het idee voor Doubleyou ontstond drie jaar geleden in Nieuw Zeeland waar de twee op rondreis waren. “Daar visualiseerden we het. Je ziet het voor je en hebt het er met elkaar over”, vertelt Sjoerd. Frank: “We hadden een bolder van zand gemaakt en daarin ons logo getekend. Ons logo bestaat uit de W, de eerste letter van onze achternamen.” “Ons eerste kunstwerk”, lacht Sjoerd. Tijdens hun reis konden de toekomstige zakenpartners ook gelijk ontdekken of ze niet gillend gek van elkaar zouden worden als ze een kantoor moesten delen. “Je zit tijdens zo’n reis op elkaars lip, dus je weet dat je dit met zijn tweeën kan doen”, legt Frank uit. En de zaken gaan goed. Frank: “We groeien rustig door. We proberen een goede basis neer te leggen om elke keer weer een stapje te zetten.” Artikel en foto: David Hompes

jong-uitvinders